Digital byggesøknad - eByggesøk

NORKART_LOGO_positiv_print-1500x342-pix.pngNå er den her! Den digitale innbyggerløsningen for byggesøknader fra Norkart. Det betyr at nå kan også privatpersoner levere enkle byggesøknader helautomatisk til kommunen. eByggesøk vil bidra til å gjøre det enklere for deg som skal søke ved å veilede deg gjennom hele søknadsprosessen fra start til slutt.

Nye, digitale løsninger for byggesøknader gjør det enklere å levere komplette søknader som gir raskere saksbehandling.

Bedrifter og privatpersjoner oppfordres til å levere sine byggesøknader digitalt til kommunen.

Les mer om Norkart sin løsning

 

Hvorfor digital byggesøknad?

For at kommunen skal kunne behandle byggesøknaden må denne være komplett. Ved å sende byggesøknaden og nabovarselet digitalt sparer man både tid og penger. I tillegg kontrolleres søknaden opp mot regelverket og sjekkpunkter som Direktoratet for Byggkvalitet har utarbeidet, slik at det vil være enklere for privatpersoner å sende inn komplette søknader.

Dette medfører at kommunene ikke behøver å bruke like mye tid og ressurser på å veilede tiltakshaver eller å be om tilleggsdokumentasjon, og kommunene kan dermed kan bruke mer tid og ressurser på å behandle søknader og på å føre tilsyn. 

 

Les mer om digitale byggesøknader hos Direktoratet for byggkvalitet