Digital byggesøknad - eByggesøk
Nå er den her! Den digitale innbyggerløsningen for byggesøknader fra Norkart. Det betyr at nå kan også privatpersoner levere enkle byggesøknader helautomatisk til kommunen. eByggesøk vil bidra til å gjøre det enklere for deg som skal søke ved å veilede deg gjennom hele søknadsprosessen fra start til slutt.
Nye, digitale løsninger for byggesøknader gjør det enklere å levere komplette søknader som gir raskere saksbehandling.
Bedrifter og privatpersjoner oppfordres til å levere sine byggesøknader digitalt til kommunen.
Les mer om Norkart sin løsning
Hvorfor digital byggesøknad?
For at kommunen skal kunne behandle byggesøknaden må denne være komplett. Ved å sende byggesøknaden og nabovarselet digitalt sparer man både tid og penger. I tillegg kontrolleres søknaden opp mot regelverket og sjekkpunkter som Direktoratet for Byggkvalitet har utarbeidet, slik at det vil være enklere for privatpersoner å sende inn komplette søknader.
Dette medfører at kommunene ikke behøver å bruke like mye tid og ressurser på å veilede tiltakshaver eller å be om tilleggsdokumentasjon, og kommunene kan dermed kan bruke mer tid og ressurser på å behandle søknader og på å føre tilsyn.
Les mer om digitale byggesøknader hos Direktoratet for byggkvalitet
Publisert av Grete Hølmen
Sist endret 15.07.2022 08.37