Digital postkasse i Sør-Fron kommune

Illustrasjonsfoto.jpgSør-Fron kommune sender ut post digitalt, og du vil kunne oppleve å få brev fra kommunen levert digitalt i din postkasse i Altinn, e-boks eller Digipost.

Gjør deg kjent med hvordan dette vil fungere, og om hvordan opprette/velge digital postkasse. Informasjon om dette finner du på www.norge.no.

Dette får du med en digital postkasse

• Du får post digitalt på en sikker måte. Vanlig e-post er ikke en sikker måte å sende meldinger på. Skal du kunne motta viktige brev fra det offentlige digitalt, må du ha digital postkasse.
  • Du får post fra det offentlige på ett sted. Med digital postkasse får du samlet post fra det offentlige sikkert på ett sted. Du kan lagre posten så lenge du ønsker. Det er gratis å opprette og bruke postkassen.
  • Du sparer miljøet og reduserer offentlige utgifter. Med en digital postkasse bidrar du til at det offentlige kan bruke fellesskapets penger på andre ting enn porto, papir og transport samtidig som du er med å spare miljøet

Hvordan skaffer deg en digital postkasse?

Det finnes tre sikre digitale postkasser som innbyggere kan benytte i Norge:

• Digipost, som eies av den norske post.
  • E-boks, som eies av den danske post.

Hvis du ikke gjør noe aktivt selv, vil brev fra kommunen fortsatt sendes til Altinn. Har du ikke logget inn og åpnet posten innen 2 dager, vil det automatisk bli sendt på papir i post.

Velger du Digipost eller e-Boks sendes brevene til din valgte postkasse. Du kan bytte mellom Digipost og e-Boks uten ekstra kostnad om du vil prøve. Du må ha fylt 15 år for å registrere deg som bruker. Næringsliv og innbygger vil motta digital post på www.altinn.no .

Dette kan virke forvirrende og kritikere spør hvorfor det ikke finnes kun en sikker digital postkasse? Grunnen til at Digipost og e-Boks kommer i tillegg til Altinn, er at du som innbygger selv skal ha mulighet å velge postkasse samt at departementet ønsket å gå ut på åpent anbud for å gi konkurranse til tilbyderne. Difi, som er nasjonalt ansvarlig for sikker digital postkasse ønsker på sikt at alle innbyggere skal bruke Digipost eller e-Boks og at Altinn kun skal brukes av næringslivet.

Foretak mottar kun i Altinn

Automatisk ettersending av brevpost til foretak i Altinn fra Sør-Fron kommune  opphørte fra og med 14.02.2019.

Brevpost fra Sør-Fron kommune til foretak i Altinn har fram til da automatisk blitt ettersendt som papirpost hvis den ikke ble åpnet i løpet av 40 timer.

Sør-Fron kommune stanset da automatisk ettersending, og foretak vil ikke lenger få utskrift i posten.

Foretak får fra nå av epostvarsel om forsendelser fra Sør-Fron kommune i Altinn, med beskjed om at «Dokumentene sendes kun elektronisk og vil ikke bli ettersendt som brevpost». De får også en automatisk påminnelse etter en uke hvis brevposten ikke åpnes i Altinn.

Vil du fortsatt motta post på papir?

Har du allerede en digital postkasse, men ønsker å reservere deg, kan du gjøre det ved å ringe gratis på 800 30 300 eller reservere deg på nett:

Reserver meg mot digital post

Firmaer har ikke rett til å reservere seg fra å motta post digitalt

Endre kontaktinformasjon

Du får varsel på SMS eller e-post når du mottar brev i din digitale postkasse. Du kan endre kontaktinformasjonen (SMS og e-post) i din digitale postkasse eller på www.norge.no.

Endre din kontaktinformasjon

Hvorfor trenger jeg digital post når jeg har e-post?

Det offentlige kan ikke sende sensitiv informasjon, som for eksempel helseopplysninger, på e-post. Manglende kryptering i e-postløsninger gjør dette til en svært usikker kanal. Digital post er kryptert og er derfor en sikker kanal som nå innføres i alle landets kommuner.

På nettstedet www.velgdigitalpostkasse.no finner du utfyllende informasjon om hva en sikker digital postkasse er og hvordan man bruker løsningen.