Helsestasjon for barn 0-5 år

Alle barn i alderen 0–5 år får tilbud om regelmessige konsultasjoner på helsestasjonen. Tilbudet i helsestasjon 0–5 år  følger et standardisert program.

Målet med helsestasjonsprogrammet er:

  • at foreldre opplever mestring i foreldrerollen
  • å bidra til godt samspill mellom foreldre og barn
  • å fremme fysisk, psykisk og sosial utvikling hos sped- og småbarn
  • å forebygge, avverge og avdekke vold, overgrep og omsorgssvikt
  • å avdekke fysiske og psykiske utviklingsavvik tidlig
  • å bidra til at barn får oppfølging og henvises videre ved behov

Ekstra konsultasjoner ved behov

Helsestasjonen tilbyr ekstra konsultasjoner ved behov.  

Helsestasjonen har barne- og familieveileder som tilbyr samtaler og veiledning til foreldre, både i grupper og individuelt. 

Helsestasjonens tilbud

Helsestasjonens tilbud
AlderTilbudEventuelt
NyfødtHjemmebesøk av jordmor.
0-2 ukerHjemmebesøk av helsesykepleier.
4 ukerKonsultasjon med helsesykepleier og fysioterapeut.
6 ukerKonsultasjon med helsesykepleier og lege. Med vaksine.
8 ukerKonsultasjon med helsesykepleier.
3 mndKonsultasjon med helsesykepleier. Med vaksiner.
4 mndKonsultasjon med helsesykepleier og fysioterapeut.
5 mndKonsultasjon med helsesykepleier. Med vaksiner.
6 mndKonsultasjon med helsesykepleier og lege.
8 mndKonsultasjon med helsesykepleier.
10 mndKonsultasjon med helsesykepleier.
12 mndKonsultasjon med helsesykepleier og lege. Med vaksiner.
15 mndKonsultasjon med helsesykepleier. Med vaksiner.
2 årKonsultasjon med helsesykepleier og lege.Gjennomføres i samarbeid mellom foreldre, barnehage og helsestasjon.
4 årKonsultasjon med helsesykepleier.Gjennomføres i samarbeid mellom foreldre, barnehage og helsestasjon med både fysioterapeut og helsesykepleier.

Hva kan du forvente av tjenesten?

  • At du blir møtt på en respektfull og høflig måte.
  • At de ansatte holder taushetsplikten sin.
  • At du får faglig forsvarlig veiledning.
  • At tilbudene helsestasjonen gir er gratis.
  • At foreldre/foresatte har innsynsrett i barnets journal.

Får du ikke den hjelpen du trenger?

Dersom du opplever at du ikke får den hjelpen du trenger, kan du ta kontakt med fagkoordinerende helsesykepleier.

Finner du grunn for å klage på innholdet i tjenesten eller på helsepersonellet som utfører tjenesten, ta kontakt med fagkoordinator. Klagen må være skriftlig og inneholde hva du er misfornøyd med og hva du ønsker annerledes.

Dersom fagkoordinerende helsesykepleier ikke imøtekommer klagen som gjelder for innholdet i tjenesten, eller helsepersonellet som utfører tjenesten, blir klagen drøftet med kommunelegen før den eventuelt sendes videre til Helsetilsynet i Innlandet (fylkeslegen) for endelig behandling der.

De ansatte på helsestasjonen jobber ut fra ulike lover og forskrifter:

  • Helse- og omsorgstjenesteloven
  • Helsepersonelloven, 
  • Pasient- og brukerrettighetsloven 
  • Smittevernloven

Nasjonalfaglig retningslinje for helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom og Nasjonalfaglig retningslinje for svangerskapsomsorgen styrer vår praksis. 

Besøksadresse helsestasjonen

Besøksadresse helsestasjonen
BesøksadresseÅpningstid
Sørheimsvegen 15, 2647 Sør-FronKl. 08.00-15.30, mandag til fredag.
Helsestasjonen ligger i første etasje på Sørheim omsorgssenter