Skolehelsetjenesten

Skolehelsetjenesten skal arbeide for god helse blant barn og ungdom. Tjenesten er for barn og ungdom i alderen 5-20 år.

Forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten beskriver at formålet med helsestasjons- og skolehelsetjenesten er å: 

  • fremme psykisk og fysisk helse
  • fremme gode sosiale og miljømessige forhold
  • forebygge sykdommer og skader
  • utjevne sosiale helseforskjeller 
  • forebygge, avdekke og avverge vold, overgrep og omsorgssvikt

Helsestasjon- og skolehelsetjenesten er altså en lovpålagt tjeneste i kommunen, og er barnas egen helsetjeneste. I følge pasient og brukerrettighetsloven § 6-1 har barn rett til nødvendig helsehjelp, også i form av helsekontroll, i den kommunen barnet bor eller midlertidig oppholder seg. Foreldre plikter å medvirke til at barn deltar i helsekontroll.  

Skolehelsetjenesten har faste trefftider ute på skolene og elevene kan selv oppsøke helsesykepleier. Foresatte oppfordres til å ta kontakt ved behov. Helsesykepleier har taushetsplikt etter helsepersonelloven, derfor kreves det samtykke av foresatte før andre samarbeidspartnere kan involveres.   

Skolehelsetjenesten arbeider for god helse blant barn og ungdom gjennom: 

  • Samtaler og veiledning med elever og foreldre
  • Tverrfaglig samarbeid med skole, fastlege, PPT, barnevern, spesialisthelsetjeneste og andre instanser ved behov
  • Helseopplysning i samtaler, grupper eller klasseromsundervisning
  • Helseundersøkelser
  • Vaksinasjon 

Tilbud skolehelsetjenesten

Tilbud skolehelsetjenesten
AlderTilbud
1. trinnSkolestartundersøkelsen, helseundersøkelse hos helsesykepleier og lege.
2. trinnVaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio.
3. trinnIndividuell helse- og trivselsamtale med høydemåling og vekt.
6. trinnVaksine mot meslinger, kusma og rødehunder (MMR-vaksine)
7. trinnVaksine mot humant papillomavirus (HPV).
5.-7. trinnI løpet 5.-7. trinn tilbyr vi opplysning/undervisning/samtaler om pubertetsutvikling/kosthold/hygiene, i grupper eller klassevis.
8. trinnIndividuell helsesamtale med høydemåling og vekt
9. trinn«Helsevikku» tverrfaglig undervisningsopplegg med tema helse. Utsett! Foreldremøte med tema ungdom og rus
10. trinnPåfyll av vaksine (difteri, stivkrampe, kikhoste og polio).

Hva kan jeg forvente av tjenesten?

  • At du blir møtt på en respektfull og høflig måte.
  • At de ansatte holder taushetsplikten sin.
  • At du får faglig forsvarlig veiledning. 

Får du ikke den hjelpen du trenger?

Dersom du opplever at du ikke får den hjelpen du trenger, kan du ta kontakt med avdelingsleder.  

Finner du grunn for å klage på innholdet i tjenesten eller på helsepersonellet som utfører tjenesten, ta kontakt med avdelingsleder. Klagen må være skriftlig og inneholde hva du er misfornøyd med og hva du ønsker annerledes. 

Dersom avdelingsleder ikke imøtekommer klagen som gjelder for innholdet i tjenesten, eller helsepersonellet som utfører tjenesten, blir klagen drøftet med kommunelegen før den eventuelt sendes videre til Helsetilsynet i Innlandet (fylkeslegen) for endelig behandling der.