Hva skjer når alarmen utløses?
Når du utløser alarmen vil ditt anrop bli registrert av LMS Otta som kontakter hjemmesykepleien. Hjemmetjenesten tar kontakt med brukeren innen 30 minutter etter at alarmen er utløst.
Sør-Fron kommune vedlikeholder og kontrollerer trygghetsalarmer. Hjemmesykepleien er behjelpelige med kontroll av alarmene etter avtale med den enkelte.
Hvem har rett på tjenesten?
En samlet vurdering blir gjort ut fra følgende kriterier:
- Om du har lett for å falle eller har bevegelsesproblemer
- Har stor grad av utrygghet p.g.a. sykdom og/eller funksjonshemning er alvorlig syk
- Bor i uegnet bolig bor alene/har lite nettverk
- Du må være klar og orientert
- Du må selv ønske alarm, forstå bruken av den og bære alarmsmykket hele døgnet.
- Må godta at en nøkkelboks blir montert ved utgangsdøren. Dette for at hjelp skal kunne gis raskest mulig.
Krav til deg som søker
- Alarmen brukes inne og kan utløses maks 50 meter fra huset. Du kan ikke ha hemmelig telefonnummer, da vil ikke alarmen kunne identifiseres.
- Du må erstatte alarmen/alarmsmykket hvis du mister eller ødelegger det.
- Hvis situasjonen skulle forandre seg, vil ny vurdering vedrørende trygghetsalarm bli foretatt.
Hvordan søker jeg?
Digitalt søknadsskjema finner du her
Nedlastbart søknadsskjema i PDF (PDF, 105 kB)
Papirsøknad sendes til:
Sør-Fron kommune v/tildelingskontoret
Kommunevegen 1,
2647 Sør-Fron
Behandlingstid
Søknader behandles fortløpende.
Ved tildeling mottar du et vedtak og det avtales montering av trygghetsalarm og nøkkelboks. Ved akutte situasjoner kan alarm fås på dagen.
Klagebehandling
Trygghetsalarm er ikke lovpålagt, men tildeles etter Lov om helsetjenesten i kommunene. Dersom du ønsker å klage på vedtaket er klagefristen 3 uker fra vedtaket er mottatt.
Klagen sender du til:
Sør-Fron kommune v/tildelingskontoret
Kommuneveien 1
2647 Sør-Fron
Prinsipper for tjenestetildeling
Her kan du lese helhetlig kriterier for tildeling av helse- og omsorgstjenester (PDF, 105 kB)