#1omdagen

Luise Engesvik Vi trenger frisk luft for å ha det bra og i disse dager er det kanskje ekstra viktig å komme seg ut minst en gang om dagen.

Med kampanjen #1omdagen vil Norsk Friluftsliv inspirere oss alle til å komme oss ut hver dag. Selv om mye nå er stengt, er naturen fortsatt åpen. Forskning viser at bare 10 minutter ute i naturen senker stressnivået og gjør at vi føler oss bedre.

Hva er #1omdagen?

#1omdagen er en oppfordring om å komme seg ut døra minst en gang om dagen. Målet er at det skal være så lavterskel at alle kan gjøre det på sin måte. Eksempler på #1omdagen kan være:

• Sett deg på en stubbe og nyt dagslyset
  • Luft noens hund
  • La lunsjen eller middagen ute i dag
  • Utforsk en ny vei i nabolaget
  • Gå ut og tenn et bål med noen du er glad i
  • Gå en kveldstur med hodelykt
  • Er det snø – finn frem akebrettet og lek deg i nærmeste bakke
  • Nyt morgenkaffen i husveggen eller på en benk
  • Gå på fuglesafari i nærmiljøet
  • Gå ut og øv deg på kart og kompass

Bruk gjerne Instagram og tagg dine bilder med #1omdagen. Tagg gjerne bildene dine med @sorfronkommune da vi nå har opprettet egen Instagramkonto.

Turmoglegheiter i Sør-Fron

Her har vi samla kart og turtips fra Sør-Fron.

Husk å holde avstand om du går ut, og følg de generelle smittevernrådene fra folkehelseinstituttet både hjemme og utenfor hjemmet.