Datahjølpa

Få digital veiledning hver onsdag kl. 13:00-14:00 på Sør-Fron bibliotek.

Sør-Fron kommune skal legge til rette for at våre tjenester er tilgjengelig for alle. Vi vet og forstår at det er mange som synes den digitale verden kan virke avskrekkende, men som gjerne vil lære mer om den. Sør-Fron kommune vil gjerne hjelpe deg å komme i gang.

Vi håper at Datahjølpa kan bidra til at flere tar i bruk digitale løsninger når de skal kontakte kommunen eller andre.

Hvem kan benytte seg av Datahjølpa?

Alle innbyggere i Sør-Fron kommune som har lyst til å lære mer om digitale tjenester kan benytte seg av Datahjølpa.

Når er Datahjølpa?

Tid: Onsdager 13:00-14:00
Sted: Sør-Fron bibliotek

Det er ikke nødvendig å bestille time.

Dette må du tenke på før timen:

• Hvis du har en PC, nettbrett eller mobiltelefon, tar du med det du trenger for å få veiledning. Du lærer best med ditt eget utstyr.
  • Vi har publikums-PC som det er lov å benytte seg av dersom du ikke har PC eller nettbrett selv.
  • Husk å ha klart nødvendig påloggings-informasjon tilgjengelig – for eksempel BankID og MinID
  • Viktig med brukernavn og passord dersom du trenger det for å logge deg inn på for eksempel e-post.

Hva kan du få hjelp til?

• Veiledning for å komme i gang med bruk av internett.
  • Veiledning i å bruke kommunale tjenester / veiledning med tanke på kommunens hjemmeside.
  • Veiledning ved bruk av andre offentlige digitale tjenester slik som NAV og Skatteetaten.
  • Veiledning angående gode og trygge valg på internett, lære mer om sikkerhet på nett og hvordan du beskytter personvernet ditt.

Hva kan vi ikke hjelpe deg med

Målet til kommunen er å gjøre deg mer digital dersom du ønsker det. Derfor forsøker kommunen først og fremst å veilede og ikke gjøre ting for deg. Grensen for hva kommunen kan bistå med går ofte på passord og personlige opplysninger. Her er noen eksempler på hva kommunen ikke kan gjøre:

• Logge inn i din nettbank – Ta kontakt med din bank.
  • Betale regninger – Ta kontakt med din bank.
  • Fylle ut skjema med sensitiv informasjon.
  • Registrering av kredittkort på nett.
  • Skrive jobbsøknader.