Demensvennlig samfunn

15. desember 2023 signerte Sør-Fron kommune en avtale med Nasjonalforeningen om at Sør-Fron kommune skal arbeide for å bli en demensvennlig kommune.

Arbeidsgruppe

En arbeidsgruppe ble opprettet for å arrangere kurs og undervise kommunens ulike bedrifter og instanser. Det første møtet med arbeidsgruppen ble avholdt 23. januar 2024.

Arbeidsgruppa fikk med seg en frivillig fra Nasjonalforeningen Midt-Gudbrandsdal, Lise Berg Johnsen, som ønsket å bidra med å holde kurs og undervisning, i tillegg til en representant fra kommunens demensteam.

Bilde av en lapp hvor det står informasjon om demensvennlig samfunn. - Klikk for stort bildeDemensvennlig samfunn

Demenskoordinatoren tok kontakt med 17 bedrifter og instanser i kommunen for å informere om tilbudet. I tillegg tok Lise Berg Johnsen selv kontakt med nærliggende bedrifter til Gålå.

Bedriftene fikk tilbud om to dager de kunne velge mellom, samt to ulike tidspunkter disse dagene. Dette for å imøtekomme bedriftene best mulig med hensyn til ulike arbeidstider.

God oppslutning

Det ble god oppslutning og positive tilbakemeldinger fra bedriftene, og det første kurset ble avholdt torsdag 8. februar. Deltakerne fikk enkel servering, og undervisningen varte i 1,5 time med rom for spørsmål.

Frem til mars 2024 har det blitt avholdt totalt fire kurs. Det vil bli arrangert oppsamlingskurs til våren for å inkludere bedriftene som ikke hadde anledning til å delta i første omgang.

Klistremerke som bevis på deltakelse

Etter fullført kurs og undervisning mottar hver bedrift et klistremerke som bevis på deltakelse. Dette klistremerket skal festes på hovedinngangen til den enkelte bedrift. Formålet er å vise at bedriften har kunnskap om hvordan man kan imøtekomme personer med demens, og dermed er en demensvennlig bedrift.