Gleder seg over nye kommunikasjonsløsninger

KOMP Sørheim.jpgBåde pasienter og pårørende i Sør-Fron har nå tatt i bruk helt nye digitale løsninger for å kommunisere nå når vi ikke kan møtes fysisk.

KOMP Sørheim.jpgSmarttelefoner og nettbrett egner seg ikke for alle.

Det har derfor vært arbeidet med å finne løsninger som er enkle også for dem som er mindre kjent med, og har vanskeligere for å håndtere små knapper og touchskjermer.

- Sør-Fron kommune har sju nye såkalte KOMPer som kan lånes av pasienter og pårørende både på sykehjem og i eget hjem, forteller ergoterapeut på Sørheim, Atle Hammer.

KOMP er en skjerm med kun én knapp, laget spesielt for de som ikke mestrer smarttelefoner og nettbrett. Med KOMP kan hele familien enkelt koble seg via en app, og sende bilder, meldinger og gjennomføre toveis videosamtaler til bestemor eller bestefar.

Krever ingen digitale forkunnskaper

Noen ting i livet er konstante, kjærlighet til familien, ønsket om kontakt og frustrasjon over ting man ikke får til. Og noen ting endrer seg, det kan bli vanskeligere å huske passord, bruke touchskjerm, ikke minst å forholde seg til kronglete brukergrensesnitt. Samtidig foregår mer og mer av kontakten mellom familie og venner nettopp gjennom digitale kanaler. Det fører til at noen faller utenfor.

- KOMP krever ingen digitale forkunnskaper og lar digitale barn og barnebarn dele bilder, meldinger og gjennomføre videosamtaler med sine analoge besteforeldre, sier Hammer.

Testet på Sørheim

På Sørheim har de nå testet ut på en av pasientene som har en stor familie og til vanlig har mye besøk, men som nå når det er besøksforbud på sykehjemmet, blir sittende mye alene og ikke kan ha den kontakten han ønsker med de.

- Han har når nå hatt KOMPen en uke og tilbakemeldingene fra både bruker og pårørende er at dette er en fantastisk mulighet til å opprettholde kontakten med hele familien, sier Atle Hammer.

Familien opplever en helt annen kontakt med pasienten når de kan ha videosamtaler med ham.

- Nå kan også hele familien dele sine opplevelser med ham gjennom å sende bilder gjennom appen. Appen oppleves som svært brukervennlig og enkel for de fleste å bruke. Pasienten føler han kan delta mer i familiens liv når han får tilsendt bilder og han kan ha tettere kontakt med familien gjennom videosamtaler. Det at KOMP bare har en knapp, gjør den enkel å håndtere for de fleste, sier Hammer.

Hvorfor KOMP?

KOMP.jpg

Når vi blir eldre endrer kroppen seg. Tørre fingertupper gjør det vanskelig å bruke touchskjermer og nedsatt syn og hørsel gjør det vanskelig å se og høre det som skjer på et vanlig nettbrett eller en dataskjerm. KOMP har kun én knapp, skjerm med høy kontrast og klar og tydelig lyd. På den måten kan senioren enkelt bruke apparatet og lettere se og høre innholdet som deles.

Gjennom KOMP-appen kan familiemedlemmene administrere apparatet (f.eks laste ned værvarsel og legge til brukere). Det senker terskelen for bruk, gir senioren mindre å tenke på og gjør apparatet enklere å navigere. Alle app-medlemmer må inviteres, som gjør det lett å kontrollere hvem som kan kontakte brukeren.

Når du laster opp et bilde til KOMP bestemmer du selv hvor lenge de skal vises, 1, 2, 4, 7 dager eller for alltid. Bildene kan dessverre ikke lastes ned fra KOMP-appen.