Nytt hovedvannverk

For å oppfylle kommunens forpliktelse til å levere godt, nok og sikkert drikkevann til sine abonnenter er det igangsatt arbeid med å bygge nytt hovedvannverk for Hundorp, Harpefoss og Lia.

Det gamle vannverket for Hundorp er fra 1977 og ligger flomutsatt til.

Nybygget er lokalisert på Breivegen, og er plassert på flomsikkert nivå. Anlegget er planlagt med topp moderne UV-behandling som desinfeksjon. Behandlingsmetoden vil effektivt inaktivere både bakterier, virus og parasitter om det skulle finnes i råvannet. Det er ingen kjemisk tilsetning i drikkevannet.

Lia vannverk og Harpefoss vannverk skal i fremtiden være reserveforsyninger.

Totalentreprenør er Xylem Water Solutions Norge AS. Prosjektledelsen utføres av intern prosjektingeniør i kommunen.

Anlegget skal være klart til drift i september 2021 og har en kostnad på ca. 7 mill. kroner eks.mva.