Badevett i sommer

Harpefoss-tippen.jpg

I Sør-Fron kommune har vi flere elver og vann som gir fine bademuligheter i sommervarmen. Flere ulykker i forbindelse med bading denne sommeren viser at det er viktig å ta sine forholdsregler.

Sør-Fron kommune har ingen kommunale badeplasser, men ønsker likevel å oppfordre innbyggere til å ta hensyn og passe på hverandre. Bading i Lågen og andre elver og vann i kommunen skjer på eget ansvar. Det er satt ut livbøyer på flere plasser, orienter deg om plasseringen av denne når du er på badeplassen.Spesielt for elver er at det kan være strømninger som ikke kan ses fra overflaten som kan gjøre det vanskelig å komme inn til land.

Legg også fra deg telefonen. Husk at noen sekunders mobilbruk eller uoppmerksomhet kan være noen sekunder for mye. Barn bør kun bade alene på grunt vann under kontinuerlig oppsyn av en voksen

Norsk Folkehjelp har utformet nyttige badevettregler:

• Lær å svømme
  • Bad aldri alene
  • Bad ikke når du er sulten, like etter at du har spist eller når du er påvirket av rusmidler
  • Stup ikke uten å vite hvor dypt det er
  • Svøm langs land. Svøm ikke under brygge eller foran stupebrett.
  • Dytt ikke andre ut i vannet
  • Dukk aldri noen under vann!
  • Gå på land hvis du føler deg kald eller uvel
  • Rop på hjelp bare hvis du er i fare – aldri ellers
  • Bruk godkjent redningsvest
  • Lær hjerte/lunge-redning (munn-til-munn metoden)