Informasjon om korona mars 2021

Torsdag 25. mars

17.40 Vedtak i kommunestyret - Forskrift om smitteverntiltak

Kommunestyret i Sør-Fron vedtok torsdag 25.mars påbud om bruk av munnbind i Sør-Fron kommune fra 25. mars til og med 11. april.

• Når det ikke er mulig å holde minst to meters avstand, ut over kortvarige passeringer til andre enn husstandsmedlemmer, skal det brukes munnbind i butikker, i fellesarealene på kjøpesentre, på serveringssteder, i tros- og livssynshus, på kollektivtransport og i lokaler for kultur-, sports- og fritidsaktiviteter.
  • Passasjerer skal bruke munnbind i taxi. Munnbindet skal tas på før passasjeren setter seg inn i taxien, og skal ikke tas av før reisen er avsluttet og passasjeren har gått ut av taxien. Plikten til å bruke munnbind gjelder tilsvarende for sjåfør når det er passasjer i taxien.
  • Plikten til å bruke munnbind i første ledd gjelder tilsvarende for ansatte på steder hvor det ikke er mulig å holde minst to meters avstand fra besøkende. Dette gjelder ikke ansatte på steder hvor det er iverksatt andre smitteverntiltak for de ansatte som bruk av visir, skillevegger o.l. i henhold til folkehelseinstituttets anbefalinger.
  • Plikten til å bruke munnbind gjelder ikke for barn under 12 år, eller for de som av medisinske eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind.

Her kan du lese hele forskriften. (DOCX, 17 kB)

11:00 Testing av pendlarar

Fredag blir det eigen testing av pendlarar ved teststasjonen i Kåja.

Pendlarar busett i Sør-Fron kan da teste seg 26.03. frå kl. 17:00-18:00. Det er moglegheit for forhåndsbooking per tlf 08-10.30,  men også moglegheit for drop-in.

Informasjon om bestilling av koronatesting finn du her: https://www.sor-fron.kommune.no/tjenester/helse-og-omsorg/informasjon-om-koronaviruset/informasjon-om-koronatesting/

Tysdag 23. mars

21:30 Sjå informasjonssending om påskeferie og koronasituasjonen

Tysdag kveld hadde Sør-Fron kommune livesending om påskefeiring og koronasitusjonen. Sendinga ser du i opptak her.

19:00 Innfører nye strenge nasjonale retningslinjer

Regjeringa innfører etter råd fra Helsedirektoratet og FHI strengere nasjonale tiltak. Tiltakene trer i kraft fra midnatt, natt til torsdag 25. mars og gjelder inntil videre.

Se tiltakene her.

Måndag 22. mars

08:00 Direktesending om påskeferie og korona i Sør-Fron

Tysdag 23.03. kl 20:00 blir det direktesending med ordførar Ole Tvete Muriteigen, kommuneoverlege Anders Brabrand og rådmann Rune Fromreide Sommer.

Tema for sendinga er den nært foreståande påskeferien, lokale og nasjonale retningsliner. Vi oppmodar alle våre heiltids- og deltidsinnbyggarar til å stille spørsmål undervegs i sendinga.

Sendinga ser du på Sør-Fron kommune si Facebook-side, på vår YouTube-kanal eller her på heimesida vår.

Fredag 12. mars

14:35 Regjeringens råd for påskeferien

Regjeringen la fredag 12. mars fram sine anbefalinger for hvordan påskeferien kan gjennomføres på en smittevernfaglig forsvarlig måte.

Les rådene her

Torsdag 11. mars

07:50 Ny kompensasjonsordning for lokale virksomheter

Sør-Fron kommune har fått tildelt midler som skal sette kommunen bedre i stand til å avhjelpe situasjonen for lokale virksomheter som er særlig hardt rammet av lokale eller nasjonale smitteverntiltak.

Les mer om ordningen og hvordan du kan søke her.

Tysdag 9. mars

11:00 Varslar opptrapping av tiltak dersom smitten ikkje går ned

Smittetala nasjonalt er for tida svært høge, mykje knytt til muterte variantar av covid19-viruset. Tysdag orienterte statsministeren Storinget om situasjonen. Regjeringa innfører ingen nye nasjonale tiltak nå, men er klare på at dersom ikkje smittetala går ned raskt, vil det bli innført nye strenge nasjonale tiltak.

Regjeringa la fram ei punktliste over nasjonale tiltak som kan bli innført raskt ved behov.

Tiltaka og pressemelding frå regjeringa kan du lese her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/smitten-ma-ned/id2837640/

Måndag 1. mars

07:15 Oppdatering om koronavaksinering i Sør-Fron

Sør-Fron kommune har nå sendt ut sms-varsel om vaksinasjon til alle innbyggarar over 18 år. Dersom du ikkje har mottatt sms frå kommunen om Covid19-vaksinering, ber vi deg ta kontakt med Sør-Fron legesenter på telefon 61 29 91 00.